Ahol megállt az idő – Taroudant, a fallal körülvett berber kereskedőváros

Valahol Délen, egész pontosan Agadirtól körülbelül 65 km-re az Agadirt és Ouarzazatet összekötő út mentén, a Souss völgyében található Taroudant, egy közepes méretű kereskedőváros, amelyet egy még a középkorban épült, körülbelül 6 km hosszu fal vesz körül. Igazából nevezetességekben szegény, ezért a turisták nem szentelnek nagy figyelmet neki. Az egyedüli látnivaló itt lényegében a várost körülvevő fal, amely nagyon hasonlít a Marrakesht körülvevő falakra. A fal teljes hosszában nagyon jó állapotban megmaradt.

A városkát, amelyet a 16. században a Saadi dinasztia rövid ideig fővárosként használt, mielőtt Marrakeshbe tette át székhelyét, mi is marokkói kirándulásunk kezdőpontjának választottuk. Agadirban szállt le gépünk közel másfél órás késéssel, köszönhetően a francia légiirányítók sztrájkjának. Szerencsére akkor még 2 óra volt az időeltolódás Budapest és Agadir között, ezért még világosban odaértünk bérautónkkal. Június 10.-én, vasárnap, Ramadán idején elég kihaltak voltak az utak, bolt sehol, ezért egy útközben talált benzinkútnál vettünk vizet. Szállásunk egy riadban volt, közel a halpiachoz. Természetesen nem sikerült megtalálnunk, de szerencsénkre egy helyi srác, pénzforrást látva bennünk, segítségünkre kelt, önjelölt idegenvezetőként. Kezdetben idegenkedtünk az ötlettől, de később utitársaim is belátták, hogy segítsége nélkül lehetetlen lett volna megtalálni szállásunkat.

Az este akklimatizációval telt, fent említett „idegenvezetőnk” értünk jött és elvitt egy helyi viszonyokhoz képest jó drága étterembe, ahol az est leszállta után végre egy jót vacsizhattunk, közvetlenül a nagy mecset szomszédságában.

Taroudant aranykorát a 16. században élte, amikor a Saadi dinasztia fővárosának kiáltotta ki. Különösen sokat köszönhet a város Mohammed ash-Sheikh uralmának, aki megépíttette a várost körülvevő falakat, a nagy mecsetet és a hozzá tartozó minaretet 1528-ban. Itt alakították ki bázisukat és innen támadták az Agadirt uraló portugálokat. Annak ellenére, hogy a főváros később Marrakeshbe tevődött át, a saadik uralma alatt virágzó kereskedővárossá vált a karavánúton, ahol a termékeny Sous-fennsíkon megtermelt rizzsel, cukornáddal, gyapottal, valamint indigoval kereskedtek.

Mint említettem, a városka fő attrakciója a várost teljesen körbezáró mintegy 6 km hosszu várfal. Leg kényelmesebben egy lovaskocsiról lehet megszemlélni a vöröslő agyagfalat. Ellentétben a többi királyi várossal, Taroudantnak nincsenek modern városrészei. Nem fogsz itt találni sem közlekedési lámpákat, sem modern étteremláncokat vagy szállodákat. Gyalogszerrel bejárva a labirintus-szerű utcákat, kényelmesen megfigyelheted a mindennapi marokkói élet mozzanatait. A városka két piaccal rendelkezik – egyik a hagyományos berber piac, ahol zöldségeket, ruhákat, a mindennapi élethez szükséges apróságokat árulnak. A másik a hagyományos arab piac, vagy souk, a fedett bazársor ékszerárusaival, bőrárukkal, meg minden mással, amit csak el tudsz képzelni. Mivel itt jellemzően kevés a turista, ha bazározni szeretnél, igazából itt érdemes kipróbálnod, mennyire ügyesen tudsz alkudozni, mivel az árak jóval kedvezőbbek és az árusok nem annyira aggresszívek, mint a turistás nagyvárosokban, pl. Marrakeshben.

Vasárnapokon a várfalon kívül szokott lenni egy hétvégi piac is, ahol csacsit, kecskét, agyagedényeket vagy más kézműves termékeket lehet venni. Sajnos mi azt lekéstük, pedig igazából itt akartam kipróbálni, hány tevéért sikerül eladni a csoportunk hölgy tagjait. Sajnos ezzel egészen Tinghirig kellett várnom. Szerencsére önellátóak voltak, nem kellett etetnem addig sem őket – de mit is csináltam volna annyi tevével, ha már az út elején beszerzem őket? Csak akadályoztak volna az utazásban, ezért egyelőre lemondtam ilyen jellegű terveimről.

A városkát másnap reggel hagytuk el, továbbutazva Ouarzazate felé, ahol további élmények vártak. Ouarzazatet bázisnak használva meglátogattuk az UNESCO világörökség részét képező Aït Benhaddou kszárt, illetve a Tizi'n-Tinififft hágón át Tamnougalte kszárt Agzd szomszédságában.