Dél-Marokkó négy keréken – mire készüljünk?

Dél-Marokkó bejárására több lehetőség adódik. A vasúthálózat még nincs kiépítve, ezért a legkézenfekvőbb buszokkal, iránytaxikkal vagy bérautóval közlekedni. Sokszor a bérautó az egyedüli opció, ha meg akarjuk őrizni rugalmasságunkat, mivel elég sok helyre napi egy busz van csak, vagy az sem, az iránytaxik pedig látszólag rendszertelenül közlekednek.

Az autóbérlés Marokkóban nem különösen drága, de az autókölcsönző társaságok nem tudnak Európában megszokott minőséget garantálni. A nagy nemzetközi társaságok képviselői sem – nem sokkal különböznek a helyi, kisebb társaságoktól. Függetlenül attól, hogy melyik társaságtól bérlünk, a társaságok bepróbálkoznak különböző trükkökkel, hogy minél több pénzt húzzanak ki a zsebünkből. Ezért nagyon fontos, hogy az autó átvételekor minden egyes kis hibát tüntessünk fel a szerződésben. Érdemes a Tripadvisor és más fórumok véleményező oldalán elolvasni, milyen trükkökre számítsunk, illetve átvételkor minden egyes hibát lefotózni, ha lehetőség van rá, le is videózni.

Gyakori gond az autóbérlő társaságoknál, hogy az alkalmazottak csak arabul, berberül és franciául tudnak. Számítanunk kell arra is, hogy a kisebb társaságok csak francia nyelvű szerződéssel készülnek. Érdemesebb ezért egy nevesebb társaságnál foglalni autót, hacsak nem beszéljük a három nyelv egyikét.

Míg a városokban a közlekedés kaotikus, addig a városokat összekötő nagyobb utakon nem találkoztunk nagy forgalommal, kényelmes volt vezetni. A főutak szélesek, néha akár 2x2 sávosak is, de sok helyen kanyargósak. A kisebb utak úgy vannak tervezve, hogy csak egy, vagy másfél autó szélesek és emiatt jobb, ha friss jogsival nem vállaljuk be az autóbérlést. A marokkóiak szeretnek az út közepén vezetni akkor is, ha 2x2 sávos úton haladnak. Ez többnyire azért is van, mert az út szélén mindenféle akadály utunkat állhatja. A keskeny utakon tanácsos udvariasnak lennünk és lehúzódnunk, mert a marokkóiak fogják valószínűleg utolsónak félrerántani a kormányt.

☾ Amennyiben lehetséges, kerüljük az éjszakai vezetést, mert néhol az út minősége nem megfelelő. Ezen kívül mindenféle akadályok megjelenhetnek az út mentén, vagy az út közepén. Marokkóban az is megengedett, hogy kivilágítatlan autók közlekedjenek, amennyiben sebességük nem haladja meg a 20 km/h sebességet. Sebességhatárokról beszélve: tartsuk be a sebességhatárokat. Nagyon sok helyen van rendőri ellenőrzés és a rendőrök szeretnek lesből rád vadászni.

⛽ Benzinkutak nem mindenhol vannak, ezért mindig tanácsos úgy elindulni, hogy legalább félig legyen a tank. Kártyás fizetés legtöbb kúton nem lehetséges, de ahol igen, ott általában jelölve van. Ennek ellenére nem fogadták el a kártyámat annál az egyetlen kútnál, ahol ezzel próbálkoztam. Tapasztalat a kutakon: a gázolaj 15-20%-kal olcsóbb, mint a benzin (1l gázolaj kb. 1 EUR volt júniusban). Amikor tankolunk, mindig mondjuk be előre, hogy mennyi pénzre szeretnénk tankolni, hacsak nem tele tankot kérünk. Minden kútnál alkalmazott tankolja meg az autódat.

🛂 Mint említettem, nagyon sok helyen van rendőri ellenőrzés. Városok bejáratánál kitáblázott ellenőrző pontok vannak, ahol meg kell állni és várni addig, ameddig a rendőr int, hogy továbbmehetsz. Ezen pontokon csak a helyieket állítják meg és arra kíváncsiak, hogy rendben vannak-e a papírjaik. Vannak azonban lesből a gyorshajtókra vadászó motoros rendőrök. Jelenlétüket a már itthon is szokásos villogással jelzik a szembejövő autók. Ilyenkor hajts lassan, jóval lassabban, mint a megengedett sebességhatár.

㉍ Én utolsó napig megúsztam anélkül, hogy megállítottak volna. De egyszer nekem is sikerült belefutnom annak ellenére, hogy szemből villogtak rám és a megengedett sebességhatár alatt mentem. 80-as táblánál nyugodtan haladtam 74 km/h sebességgel, amikor egy fa mögül hirtelen kiugrott egy rendőr és leintett. Szerinte a sebességhatár 60 km/h volt. Mivel túl gyorsan mentem, 150 MAD büntetést szabott ki. Mivel az egyik utitársam nem kötötte be magát hátul, az további 300 MAD büntetést jelentett. Behívott magával a fa alá és kérdezte, hogy először vagyok-e Marokkóban. A válaszom után, hogy igen, elvette a 450 MAD büntetést, rám kacsintott és visszaadott 200 MAD-ot, a füzetébe nem írt be semmit… Annyira meglepett ezzel a húzással, hogy még szólni sem tudtam… A büntetésből visszakapott pénzt egyenlően elosztottuk pórul járt utitársammal. Tanulság: ne menj gyorsabban, mint a megengedett és mindenki kösse be a biztonsági övet. A sebességhatárról nem érdemes vitatkozni a rendőrrel, ha megállít, inkább fizess, mert ha akar, úgyis talál valamit, amiért fizetned kell ☺

Ezek, amiket leírtam, ne riasszanak el senkit az autóbérléstől. Gyakran az egyedüli módja, hogy megnézd a nevezetességeket délen. Autóval ott állsz meg, ahol akarsz és ahányszor akarsz – a szervezett utakkal ellentétben. A táj gyönyörű és nagyon változatos. De erről inkább beszéljenek a fotók.