Marokkó

Marokkó – hivatalos nevén Marokkói Királyság – mai formájában 1969 júniusa óta létezik, amikor független királysággá alakult az északi spanyol, a déli francia és Tangier nemzetközi fennhatóság alatt álló területek egyesítésével. Az Északnyugat-afrikai királyság az Atlanti-óceán keleti partján fekszik, északon a hajózási szempontból nagyon fontos Gibraltári-szoros és a Földközi-tenger határolja. Keleti szomszédja Algéria, míg délen az egykori spanyol gyarmat, Nyugat-Szahara határolja. A vitatott területek az 1976-os függetlenedést követően részlegesen, majd 1979-től teljes egészében marokkói megszállás alatt állnak.

Morocco (orthographic projection, WS claimed)

Marokkó 446550 km² területével világviszonylatban az 56. legnagyobb ország. Fővárosa Rabat, az egyik egykori királyváros (Fez, Marrakesh, Meknesz, Rabat), de legnagyobb városa Casablanca, amely egyben Marokkó legnagyobb kikötője és pénzügyi, gazdasági központja is.

Marokkó turizmusa – mely nagymértékben hozzájárul más ágazatok fellendüléséhez is – igen jelentős. Marokkóból kilenc helyszín került fel az UNESCO Világörökségi Listára, tizenhárom további helyszín a javaslati listán várakozik a felvételre. Budapestről jelenleg közvetlen repülőjárattal repülhetünk Marrakeshbe (Ryanair), illetve Marokkó Miamijának tartott Agadirba (Wizzair) is, jelentősen megkönnyítve az utazást.

2018 júniusában mi is látogatást tettünk ebben a változatos országban és egyből beleszerettünk. Repülőjáratunk Agadirba érkezett a késő délutáni órákban. A reptéren autót béreltünk és a 10 nap alatt 2560 km-t autóztunk Dél-Marokkóban. Első állomásunk Taroudant volt, ahol két éjszakát töltöttünk. Útvonalunk az alábbi térképen szemléltetett.

Nyári utunk során (a térképen kékkel jelölt útvonal) a délen található három UNESCO világörökségi helyszínt (Ait Benhaddou, Essaouira, Marrakesh), több érdekes szurdokot (Dadès-szurdok, Todra-szurdok) és ismert hágót (Tizi N'Tichka hágó, Tizi'n-Tinififft hágó), érdekes városokat, oázisokat érintettünk, valamint bejártuk az „Ezer kashba” útvonalának egy részét is.

Októberben Marrakeshbe repültünk, ahonnan a Tizi N'Tichka hágón átkelve Telouet kaszbát szemléltük meg, majd folytattuk utunkat a gyönyörű Ounila völgy mentén Ait Benhaddouig. Másnap a Skourában található kaszbák közül kerestünk fel néhányat. Utunkat a Draa völgyén keresztül folytattuk Merzougáig, ahol tevegeltünk és naplementét néztünk a homokdűnék felett. Sátrazás helyett egy gyönyörű szállodában laktunk Erfoudban. A déli területek felkeresése után a Ziz szurdokán keresztül Északnak vettük az irányt, hogy felkeressük a királyi városokat: Meknest, Fezt, Rabatot és Marrakesht. Kis kitérőt tettünk, hogy megnézzük Volubilis romjait, Chefchaouent és a Casablancaban található híres mecsetet, majd Marrakeshből repültünk haza. A térképen piros színű útvonal mentén haladtunk. Egyenlegünk közel 2200 kilométer.