A Tizi'n-Tinififft hágó és Tamnougalt

13.-án reggel, még a korai hűvösben indultunk Ouarzazateból, hogy felkeressük Fint oázist, mely nagy jelentőséggel bírt a karavánok számára. Az utat viszonylag könnyen megtaláltuk, de sajnos nem volt végig aszfaltozva. Az út körülbelül felénél földúttá változott, amit a viszonylag magas építésű Dacia bérautónk sem nagyon szeretett. Az inkább quadoknak való útról úgy döntöttünk, hogy inkább visszafordulunk még a P1507-es úton, mielőtt elértük volna az oázishoz vezető P1509-es utat. Az oázist ugyan nem értük el, de találtunk útközben egy aranyos tavacskát, amely körül kecskék és birkák legeltek.

Visszatértünk Ouarzazateba, ahonnan az N9 úton elindultunk Agdz irányába. Két úti célunk is volt errefelé: az első a fotókra kívánkozó, 1660 m tengerszint feletti magasságban található Tizi'n-Tinififft hágó, amely sokkal de sokkal szebb volt, mint a később meglátogatott Tizi N'Tichka hágó Marrakesh felé (de erről majd később). Az N9 út ezen szakasza szerepel a nagyon veszélyes utak listáján és nem ajánlatos utazni rajta rossz időjárási viszonyok mellett, mivel bármikor előfordulhatnak erre földcsuszamlások, télen sűrű havazás és lavinaveszély is fennáll. Mi azonban nagyon szép napsütéses időt fogtunk ki és én végre kiélvezhettem a kanyargós utakon való vezetést. Ouarzazatetól az út 10 km-en keresztül emelkedik mintegy 550 m szintet egy valóságos kősivatag platón, átlagosan 5.5%-os gradienssel, de némely szakasz eléri a 7%-ot is. Igazából nem is maga a hágó az igazi látnivaló itt, ennél sokkal érdekesebb a hágóról való lejutás néhány hajmeresztő kanyar után. Ezen a szakaszon a kanyon nagyon érdekes csavarokat mutatnak. Agdz városa előtt található Ait Saoun, egy kis oázis.

Agdz városa nem tartalmaz túl sok látnivalót. Itt inkább csak pénzt váltani és tankolni álltunk meg. Agdztól néhány km-re található az egykori karavánút egyik állomása Tamnougalt faluban. Itt két érdekes kaszba is található. Egyik már omladozik, de a másik múzeumként működik.

A Caids család kaszbáját a 16. században építették stratégiai helyen, a Timbuktuból Marrakeshbe vezető fűszer karavánút mentén, az egykoron virágzó kereskedelméről ismert Tamnougalt falucskában. A kaszbát kőből és agyagtéglákból építették. A falu szokás szerint a domboldalon épült, helyet hagyva a Draa völgyében, a folyómederhez közel fekvő datolyapálma ligeteknek. A Draa völgye több, mint 150 km-es hosszával fontos szerepet játszott a karavánok számára. A ma már csak múzeumként működő kaszba a Szahara-túrára igyekvő turistahadak egyik kedvenc megállója. Az Ouarzazateban található nemzetközi filmstúdiók is előszeretettel használják díszletnek a kaszbát és a neki helyt adó falucskát.

A látnivalók itt még nem érnek véget. A kaszbával szemközti dombon található egy új építésű kaszba is, a Tamnougalt kaszba, ahonnan jól belátható Tamnougalt és a falut követő pár kisebb település, az N9 főúttal párhuzamosan, a folyó túloldalán haladó kis utacska mentén. Érdemes végigautózni ezt az utat is egy darabon, mert valóságos élő skanzenben találhatjuk magunkat. Sajnos sok épületnek már nincs gazdája és a lakatlan, vörös agyagtéglákból épült házikók az idő vasfoga alatt lassan megsemmisülnek.

A Draa völgyében tett látogatásunk után Visszatértünk Ouarzazateba, ahonnan másnap a Dadès-szurdokba látogattunk el.

Másnap reggel Ouarzazateból a A Dadès-szurdokot kerestük fel.