A Tizi N'Tichka hágó - út a Magas-Atlaszon át

A Dades és a Todra szurdokok felkeresése után Marrakesh volt a következő állomásunk. Reggeli után még a hűvösben, korán indultunk. Az N10-es út Skourán és Ouarzazaten keresztül vezet és számos kitérőre ad lehetőséget, ahol architekturális szempontból érdekes kszárokat és kaszbákat kereshetünk fel. Mi most nem álltunk meg sehol – ezt a szakaszt októberi utunk idejére terveztük – hanem a főutat követve, az N10-es útról az N9 úton haladtunk tovább Tizi N'Tichka hágó felé. A táj nagyon változatos, a közel sivatagos Ouarzazatetól a Magas-Atlasz 3000-4000m magas csúcsaihoz az oázisok és pálmaligetek mellett elhaladó út számos fotószünetre hívogat. A hágón áthaladva egy magas fennsíkon érjük el Marrakesht.

Az N9 és N10 közös szakaszának elágazása után az út kezdetben lassan emelkedik. Az út a régi karavánút nyomvonalát követi. Ezen a karavánúton keltek át a Mali felől érkező kereskedők a Magas-Atlasz hegységen és értek Marrakesh városába. A hágó legmagasabb pontja eléri a 2260 m tengerszint feletti magasságot, amivel kivívja a legmagasabb Észak-afrikai hágó címet. Az utat a francia katonák építették meg 1936-ban. Néhány helyen az út olyan volt, mintha azóta nem is tatarozták volna. Azonban masszív útépítések kezdődtek és a frissen megépült út nagyon jó minőségűre sikeredett. Az útépítések miatt lassú a haladás, nem számolva a sok fotószünettel, érdemes 5 órával is számolni a Marrakesh és Ouarzazate közötti szakaszra.

Az út mentén szinte bárhol felbukkanhatnak árusok, akik érdekesebbnél érdekesebb kristályokat próbálnak eladni. Hihetetlen árról indul az alku, de a végén 1-2 EUR-ért is hajlandóak odaadni a sokszor értéktelen, festett kristályokat (ha nagyon megtetszik valamelyik kő, vedd elő a vizet alkudozás közben és kérdezd meg, hogy megpróbálhatod-e lemosni róla a festéket – rögtön akár tizedére is leesik a kő ára, de még abból is lehet alkudni).

A következő napunkat Marrakesh felfedezésére szántuk.