Shkodra



Április 26.-án a WizzAir tiranai járatával érkeztünk meg az albán fővárosba. Már a reptéren felvettük bérautónkat, hogy Shkorába siessünk, ahol Montenegrot megjárt utitársaink már vártak ránk.

Shkodra az Albán-Alpok délnyugati előterében, a Shkodrai-tó közelében, a Drin, a Buna és a Kir összefolyásánál található Albánia északnyugati részén, a montenegrói határ mellett. Albánia ötödik legnépesebb városa egyetemi város, kulturális és gazdasági központ.

A város legfőbb nevezetessége a középkori Rozafa vára, a várhegy aljában elterülő 18. századi bazár és az Ólom-mecset. A vár nevét egy a falakba beépített asszonyról, Rozafáról kapta – hasonlóan Kőműves Kelemen és Déva várának a balladából megismert történetéhez.

A városban most csak rövid ideig időztünk, mert másnap korán reggel hajókázni mentünk innen a mintegy 60 km-re található Koman-tavon.

A várost bázisként haszálva egyszerűen meglátogatható innen a Thethi Nemzeti Park és a Valbona Nemzeti Park is. Körtúra esetén érdemes terepjáróval Thethbe utazni (ha nincs saját magas építésű járművünk, bármelyik szálloda hív számunkra terepjárós transzfert, amely 10 EUR-ba került fejenként 2018 augusztusában). Thethre érdemes 3 napot szánni, majd áttúrázni a hágón keresztül Valbonába (17 km, 1000 m-es szint), majd Valbonából a Komani tavon keresztül kompozva visszatérni Skoderbe. A Valbona Nemzeti Park megközelíthető szárazföldön is az SH5 és SH22-es utakon keresztül.

Egy másik érdekes útvonal az SH20-as út, a motorosok nagy kedvence, amely a montenegrói határon keresztül a Plavi tóhoz vezet. Az SH20 út Albánia északnyugati részén fut párhuzamosan az albán-montenegrói határral. Az SH1 út legvégén, a határátkelő előtti körforgalomnál kell jobbra kanyarodni Hani i Hotit irányába a keskeny, meredek útra.

A nagyon gyönyörű hegyi út legérdekesebb szakasza a 29.8 km hosszú rész Tamarë városkáig. Az út nagy része a Cem Selcit folyóval párhuzamosan fut, majd felkapaszkodik a Leqet e Hotit hágóra. Nemrég aszfaltozták le és mivel sokan nem értesültek még róla, nagyon kevés autó jár arra. Az út meglehetősen meredek (7% átlagos meredeksége van), számtalan hajtűkanyarral. Sok kerékpáros és motorkerékpáros látogatja. Az út mentén több bunker és elhagyott katonai létesítmény található.

Mes falú határában, nagyjából öt kilométerre Shkodrától északkeletre található egy 110 méter hosszú, a török időkből fennmaradt terméskőből emelt híd (albánul Ura e Mesit), amely a Kir folyó medrét íveli át. A hidat az 1770-es években építették a Skhodrát és az északi albán településeket Koszovóval összekötő, évszázadok óta fontos kereskedelmi útvonalon, amikor a térség még az Oszmán Birodalomhoz tartozott.