Kruja, az egykori főváros

A Koman tavon történt hajókázás után este Krujába érkeztünk. Az út aszfaltozása miatt kis késéssel indulhattunk útnak a komani gáttól, ezért a lemenő nap utolsó sugarai köszöntöttek, amikor szállásunkhoz értünk a citadella tetején. Az időjárás kegyes volt hozzánk, a késő áprilisi este szinte nyárinak tűnt. Szállásadónk javaslatára náluk vacsoráztunk. Mivel nagyon szép idő volt, a fellegvár északi őrtornya közvetlen közelében terítettek számunkra asztalt, amit rövid időn belül elleptek minden földi jóval. A vendégházat üzemeltető család hölgy tagjai rövid idő alatt felséges vacsorát varázsoltak hagyományos albán ételekből mindössze fejenként 5 EUR-ért. A sör sem volt drága, 1.5 EUR-ba került fél liter helyi csapolt sör, amely méltó befejezése volt a felséges vacsorának.

A város Krujë hegység és az Ishëm folyó között, Tiranától mindössze 20km-re fekszik. Legfőbb nevezetessége az 577m tengerszint fölötti magasságban található vár, amelyet az évszázadok során többször átépítettek. Már i. e. a 3. században létezett egy, még az illírek által épített erődítmény, amelynek helyén a Bizánci Birodalom a 4–5. században egy hatalmas várat emelt. A vár azonban folyamatos átalakításokon ment keresztül és a 12. századra nyerte el végső alakját. A Bizánci Birodalom 1190-ben vesztette el a várat, amely végül rövid időre az első Albán Fejedelemség központja lett. 1230-tól tíz évig bolgár, majd ismét epiruszi fennhatóság alá került, mígnem az Oszmán Birodalom negyedik ostroma után a kiéheztetett védők 1478. június 16-án átadták a várat a török szultánnak, szabad elvonulás ígéretének fejében. A lefegyverzett várvédő férfiakat azonban az oszmánok legyilkolták, a nőket és a gyerekeket pedig rabságba hurcolták.

Az 1617-es földrengésben a vár súlyos károkat szenvedett, maga a citadella is összeomlott, de a 20. században felújították. A középkori várfalmaradványok ma szabadon körbejárhatók. A falak által övezett területen belül található továbbá egy törökfürdő, a bektási rend kis imaháza, az etnográfiai múzeum, illetve Enver Hoxha leányának, Pranvera Hoxhának nevéhez fűződő, a Kasztrióta György Nemzeti Múzeumnak helyet adó épület.

Nekünk annyira tetszett Kruja és az ottani szállásunk, hogy később, utazásunk során még egyszer visszatértünk ide (de erről később). Nem szoktam szállásokat ajánlani, de ezt a szállást nyugodt szívvel ajánlom bárkinek. Ha arra jártok, keressétek a srácokat a honlapjukon megadott telefonszámon, vagy a booking.com oldalon. Ne feledkezzetek meg a fejedelmi vacsiról sem, amit az őrtorony mellől is fogyaszhattok, ha nem esik az eső. Itt volt a szállásunk:

Rooms Emiliano

Amennyiben autózunk Albániában, Tirana helyett is Krujat javasolom szálláshelynek. A reptér innen sokkal közelebb van, mint Tirana központjából és elkerülhetjük a tortúrát is, amit a tiranai kaotikus közlekedés jelent. A szállás a Citadella területén található, amely autók számára lezárt terület, azonban be lehet hajtani oda, ha bemondjuk, hogy ott van a szállásunk. Amennyiben autó nélkül érkezünk, szállásadónk ingyen lejön elénk autóval és felvisz, csomagokkal együtt.

A vár bejárása után másnap délelőtt az Ohrid-tó partjára, Pogradecbe autóztunk, hogy megismerkedjünk a tó körül található nevezetességekkel.