Hajókázás a Koman tavon

A komani tó egy mesterséges tó Albánia északi részén, két vízi erőmű között, amely a Drin folyó lezárásával keletkezett. Az első gát a folyón Fierza település mellett található. A tó vizét azonban a Koman mellett levő, 130m magas gát zárja be és itt működik egy 600 MW kapacitású vízi erőmű is, négy, egyenként 150 MW kapacitású turbinájával. A gát 1985-ben készült el, a tó teljes feltöltése 1986-ra sikerült. A 34 km² felületű tavat a Drin folyó mellett a Shala és a Valbona folyók is táplálják.

Annak ellenére, hogy Koman mindössze 60km-re fekszik Shkodra városától, az út onnan másfél-két órát is igénybe vehet. Az oda vezető út nagyon keskeny és elég rossz minőségű, azonban idén elindult egy útépítés, amely jelenleg tovább nehezíti az odajutást. Komanból Fierza településre jár egy komp, amely reggel 9-kor indul Komanból, 13 órakor Fierza településről. A komp gyalogos utasok mellett motorokat és autókat is szállít.

A hajóút irányonként körülbelül két és fél órát vesz igénybe. Koman megközelíthető Skoderből busszal is, amely reggel 7-kor indul. A skoderi szállodák azonban minibuszos szállítást is vállalnak. Egy oda-vissza utazás minibusszal, hajókázással és ebéddel 60 EUR körüli áron érhető el csomagban.

Mivel a hajókázás elég drága mulatság és véleményünk szerint nem is ér meg 35 EUR-t fejenként, a komp mellett döntöttünk, mely irányonként mindössze 5 EUR-ba került. Bérautónkkal reggel 7-kor indultunk és már 8:30-ra el is értük a komani komp-kikötőt. 2 EUR alagút-pénzzel és további 2 EUR parkolási díjjal is kell számolni, amennyiben autónkat a kikötőnél hagyjuk. Nagy tömeg várt minket a kikötőben, de szerencsére online foglaltam le jegyeinket. A foglalás (és a jegyvásár is) az alábbi linken lehetséges (fizetni lehet PayPal fiókkal, de egyszerűbb és olcsóbb is csak lefoglalni a jegyet és a hajón készpénzben kifizetni):

Komani Lake Ferry

A közel két és fél órás út során gyönyörködhettünk az átlagosan 400m széles tó mindkét oldalán sűrű erdőkkel benőtt meredek sziklafalakban. A tó mindkét oldalán számos szűk kanyon és völgyecske található, amelyeket teljesen birtokba vett a víz. A különleges domborzati feltételek miatt egy különleges élővilág alakult ki a tó körül. Számos kistestű ragadozó és több száz madárfaj telepedett meg a tó körül. A kompról is megfigyelhetőek a vízimadarak (ajánlatos távcsövet vinni, vagy egy teleobjektív is jó szolgálatot tesz).

A komp 13 órakor indult vissza Komanba. A visszafele út sokkal nyugisabb volt, kevés utassal és a fényviszonyok is sokkal jobbak voltak. 15:30-kor értünk vissza a komani gáthoz, azonban még egy jó fél óra kényszerpihenőre ítéltettünk, mert az alagút le volt zárva az út aszfaltozása miatt.

A kompon nincs lehetőség víz és élelem vásárlására, ezért nem árt készülni vele. A komani gát mellett volt egy kis étterem, de nagyon szegényes volt a kínálat. Ez lehet, hogy annak tudható be, hogy még csak öt napja járt a komp ebben a szezonban.

A gyönyörű hajóút után bérautónkkal Krujába siettünk, ahol egy fenséges vacsora várt ránk szállásunkon.