Ksamilból Apollóniába a Llogara hágón keresztül

Május 3.-a esővel köszöntött ránk. Emiatt lemondtunk a mára tervezett túráról a Butrint Nemzeti Parkban. Tegnap megnéztük Buthróton romjait, ezért esős időben nem volt már maradásunk a környéken. A Llogara hágón terveztünk visszaautózni északra. Sajnos az esőben és a ködben nem sokat láttunk a tengerparttal párhuzamos útról. Az eső rövid időszakokra meg-megállt, de a sűrű felhők megmaradtak. A hágón az eső helyett sűrű köd fogadott.

A Llogara hágó 1027m magasságig emelkedik az Adriai- és a Jón-tenger választóvonalánál. A déli oldal felől a hágó nagyon meredeken emelkedik a Jón-tengertől, amely csupán 3 km-re van a hágótól. Tiszta időben nagyon szép kilátás nyílik innen az Albán Riviérára. A Llogara hágó a 10.1 km2 Llogara Nemzeti Park területén halad keresztül.

Délben érkeztünk meg a Fier mellett található Apollónia romjaihoz, az ókori Illíria déli részének egyik legjelentősebb városához, amely az Adriai-tengerbe ömlő Vjosa egykori torkolatvidékén terült el. Fier városától 7 kilométerre nyugatra levő régészeti park magában foglalja a középkori Szűz Mária-kolostort és az Apollóniai Régészeti Múzeumot is.

A várost i. e. 7. század végén alapították a görögök. A rómaiak i. e. 228-ban protektorátusuk alá vonták a várost, amely i. e. 168-tól Apollonia néven a birodalom része lett. A 3.-4.-ik században a Vjosa folyó medre jóval délebbre került, a tengeröböl fokozatosan feltöltődött, hozzájárulva az egykori kereskedőváros hanyatlásához. A város a 6. századra elnéptelenedett. A romváros területén a 13. században épült fel a Szűz Mária-kolostor.

Az eső rövid időre elállt, ezért bemerészkedtünk a régészeti parkba. Az egykori agora körül feltárt épületek i. sz. 1–2. századból származnak. Az agora északi részén elhelyezkedő odeon, a könyvtár, valamint az elöljárósági épületek közül a buleutérion (a bulé – a városi tanács üléseinek helyet adó épület) és a prütaneion, valamint a temenoszfal kapuja ma is látható (nagyobb részük rekonstruált). Mivel újból eleredt az eső, visszamenekültünk az egykori város keleti falánál található 13. századi Szűz Mária-kolostorhoz, amelyben ma az Apollóniai Régészeti Múzeum található.

Apollóniában tett rövid látogatásunk után végig szakadó esőben autóztunk vissza Krujába, ahol újból felkerestük kedvenc szálláshelyünket és a napot egy királyi vacsorával zártuk. Másnap pedig ellátogattunk onnan a Rodoni várhoz.